Thursday, June 1, 2023

විරැකියාව


දිනෙන් දින හිස ඔසවන විරැකියාව






විරැකියාව යනු කුමක්ද?

විරැකියාව සාමාන්‍යයෙන් අර්ථ දැක්වෙන්නේ අධ්‍යාපනය නොලබන සහ වැඩ නොකරන විට ඇතිවන තත්වය ලෙසයි. ඊට අනුව මෙම පුද්ගලයා වයස අවුරුදු 16 ත් 65 අතර වේ. මෙම පුද්ගලයා අර්ධ කාලීන රැකියාවක් නොකරන අතර ඔවුන් නිදහස් සේවකයෙකු ලෙස සේවය නොකරයි. මෙම පුද්ගලයා ද ක්‍රියාශීලීව රැකියාවක් සොයමින් සිටී. විරැකියාව යනු රටක සිටින සියලූම මිනිසුන් ක්‍රියාශීලීව රැකියාවක් සොයන නමුත් එකක් සොයා ගැනීමට නොහැකි වීමයි.

විරැකියා අනුපාතය

ඉහළ විරැකියා අනුපාතයක් තිබීම ආර්ථික වර්ධනයට සහ පොදුවේ නිෂ්පාදනයට ඇති හැකියාව අඩු කරන ගැටලු මාලාවකි. ඊට අමතරව අධෛර්‍යය කිරීම මානසික අවපීඩනය, බලාපොරොත්තු සුන්වීම, දරිද්‍රතාවය, සියදිවි නසාගැනීම් වැනි මානසික හා සමාජීය බලපෑම් මාලාවක් ද එහි අඩංගු වේ. විරැකියා අනුපාතය අනෙකුත් ආර්ථික, සමාජ හා දේශපාලන අංශවලට සම්බන්ධ අතිශය වැදගත් දර්ශකයකි. විරැකියා අනුපාතය පහත පරිදි ගණනය කෙරේ.
 
සේවා නියුක්තිකයන්  * 100   =   සේවා වියුක්තිකයන්
  ශ්‍රම බලකාය

ක්‍රියාකාරී ජනගහනයට සියලුම රැකියා සහ රැකියා විරහිත පුද්ගලයන් ඇතුළත් බව පැහැදිලි කළ යුතුය.

විරැකියාවේ වර්ග

විවිධ ආකාරයේ විරැකියාවන් ඇති අතර වඩාත් කැපී පෙනෙන ඒවා පහත දැක්වේ.
 
1.ව්‍යුහාත්මක විරැකියාව 

එය කම්කරුවන්ගේ සැපයුම සහ ඉල්ලුම අතර නොගැලපීම මගින් ජනනය වන විරැකියාවකි. එනම්, සෙවීමේ පුද්ගලයින් සංඛ්‍යාවට සාපේක්ෂව රැකියා ගණන අඩු වේ. මේ හේතුව නිසා රාජ්‍ය ආර්ථිකයේ අසමතුලිතතාවයක් පවතින අතර එය වහාම විසඳිය යුතුය. 

2.ආකර්ෂණ විරැකියාව

ආකර්ෂණ විරැකියාව රැකියා සෙවීම ලෙස ද හැඳින්විය හැකිය. ඒ ස්වේච්ඡා රැකියාවකි. මේ අවස්ථාවේදී මිනිසුන් තම අවශ්‍යතා සපුරාලන තවත් හොඳ රැකියාවක් ලබාගැනීම සඳහා තම වර්තමාන රැකියාවෙන් ඉවත් වීමට ස්වේච්ඡාවෙන් තීරණය කරයි. අපේක්ෂිත රැකියාව ලබා ගන්නා තෙක් එය තාවකාලික විරැකියාවකි. එබැවින් සේවකයාට වෙනත් අයෙකු සොයා ගැනීමට ගතවන කාලය ආකර්ෂණ විරැකියාව ලෙස හැඳින්වේ. ශ්‍රම බලකාය විසින් පළමු රැකියාව සෙවීම ද එහි සඳහන් වේ. 

3.සෘතුමය විරැකියාව
 
සෘතුමය විරැකියාව යනු විවිධ හේතුන් මත වර්ෂයේ නිශ්චිත වේලාවක සිදුවන ඉහළ විරැකියාවයි. නිදසුනක් වශයෙන්, කෘෂිකාර්මික ක්ෂේත්‍රයේ ශීත සෘතුවේදී විරැකියාව වැඩි වන අතර ඊට වෙනස්ව පළතුරු හෝ එළවළු අස්වැන්න නෙළන කාලය තුළ විරැකියා අනුපාතය අඩු වන අතර ශ්‍රම ක්‍රියාකාරකම් යළිත් යථා තත්වයට පත් වේ.

4.චක්‍රීය විරැකියාව 

එය එක්තරා කාල පරිච්ඡේදයක් තුළ රැකියා දීමනා නොමැතිකම, උදාහරණයක් ලෙස, ආර්ථික අවපාත ක්‍රියාවලියක් තුළ ලොව පුරා විවිධ ආර්ථිකයන්හි චක්‍රීයව සිදුවන තත්වයකි. මෙම චක්‍රය තුළ ආර්ථික 
ක්‍රමය නැවත සක්‍රීය වන තෙක් විරැකියා ප්‍රතිශතය ඉහළ යයි.

5.විවෘත විරැකියාව

විවෘත විරැකියාව සංලක්ෂිත වන්නේ රැකියා විරහිත පුද්ගලයා ක්‍රියාශීලී වැඩකරන වයසේ පසුවීම, රැකියාවක් සොයන අතර වහාම වැඩ කිරීමට අවස්ථාව ලබා දීම, කෙසේ වෙතත් ඔවුන්ට රැකියාවක් සොයා ගත නොහැකි වීමයි. 

විරැකියාවට හේතු 

විරැකියාව ජනනය වීමට විවිධ හේතු තිබේ.

රැකියා ඉල්ලුම් කරන්නන්ගේ සුදුසුකම් හා හැකියාවන් ශ්‍රම වෙළඳ පොළ අවශ්‍යතාවයන් සමඟ නොගැලපීම.

රැකියාවේ ගරුත්වය හා පිළිගැනීම වැනි කරුණු නිසා පෞද්ගලික අංශයේ රැකියා වලට යොමු නොවී රාජ්‍ය අංශයේ රැකියා ලැබෙන තුරු බලා සිටීම.

ශ්‍රම බලකායේ වර්ධනයට සමගාමීව ආර්ථික වර්ධනය වේගවත් නොවීම නිසා රැකියා ජනනය නොවීම.

නීති රීති නිසා පෞද්ගලික නිෂ්පාදන ආයතනවලට සේවකයන් බඳවා ගැනීම සීමා කිරීම.
ශ්‍රම සංචලතාවය දුර්වල වීම. 

එක් රැකියාවකින් තවත් රැකියාවකට මාරු වීම හෙවත් වෘත්තීය සංචලතාව හෝ කලාපයකින් තවත් කලාපයකට ම මාරුවීම හෙවත් භූගෝලීය සංචලතාව ප්‍රමාද වීම.

ශ්‍රී ලංකාවේ සේවා වියුක්තිය ඉහළ යාම නිසා යොමුවිය හැකි ප්‍රතිවිපාකයන්

සමාජයට ලබාගත හැකි උපරිම නිමැවුම් මට්ටම අහිමිවීම.

දරිද්‍රතාවය ඉහළ යාම.

රජයේ සුබසාධන වියදම් ඉහළ යාම.

බාහිර සංක්‍රමණ ඉහළ යාම.

සමාජ විරෝධී ක්‍රියා ඉහළ යාම.

දේශපාලන හා සමාජ නොසන්සුන්තා ඇති වීම.  

පාසල්වලින් හෝ විශ්ව විද්‍යාලවලින් පිට වන්නන්ගේ නවීන චින්තනය ආකර්ෂණය කර ගැනීමේ ප්‍රමාදය නිසා නව නිපැයුම් බිහි වීම හිඟ වීම.

හිඟ සම්පත් භාවිතය.

බදු ආදායම අඩු වීම.

පාරිභෝගික විශ්වාසය බිඳවැටීම.

ව්‍යාපාරයේ අවිනිශ්චිතතාවයක් ඇති වීම.

සමාජ, ආර්ථික ප්‍රවණතාවයකට ගොදුරු වීම. 

විරැකියාට ලබාදිය හැකි විසඳුම්.

ස්වයං රැකියා ආරම්භ කර මුදල් ඉපයීමට සහන ලබාදීම.

රජයේ රැකියා ලබාදීම සම්බන්ධයෙන් අධික ලෙස බලාපොරොත්තු තබා නොගැනීම.

පාසල් අධ්‍යාපනයේ විෂයන් 9 න් සීමා නොවීම හා පාසල තුළම වෘත්තීය අධ්‍යාපනයක් ලබා දීම.

රාජ්‍ය සේවයේ නියුතු පිරිස් නිසි කලට විශ්‍රාම යැවීම තුළින් කාර්යක්ෂම තරුණ සේවකයන් බඳවා ගැනීම. 

සුදුස්සාට සුදුසු තැන ලබා දීම.

ආකල්පමය වෙනසක් ඇති කිරීම.

නිදහස් ශ්‍රම සංචලනයකට පසුබිම සැකසීම.

ශ්‍රම සූක්ෂම නිෂ්පාදන කර්මාන්ත සඳහා වැඩි අවදානයක් යොමු කිරීම.

ආයෝජන ප්‍රවර්ධනය කිරීම.

ද්විපාර්ශ්වික හා බහු පාර්ශ්වික ගිවිසුම් වඩාත් හිතකර පරිදි යොදා ගැනීම.

අධ්‍යාපනය තුළින් වෘත්තීය මාර්ගෝපදේශකත්වයක් ලබා දීම.

පැහැදිලි අරමුණු හා ඉලක්ක මත වෘත්තීය පුහුණුවක් ලබා ගැනීම.

ගකියා බහුල ක්ෂේත්‍ර හඳුනාගැනීම.

87 comments:

  1. Valuable content. Keep up the good work 👍

    ReplyDelete
  2. Great work ♥️

    ReplyDelete
  3. Good work🙂👍

    ReplyDelete

Leave a comment

Expressing What one feels

  Expressing What one feels (යමෙකුගේ හැඟීමක් ප්‍රකාශ කිරීම) 01. Think     I think so -     මම එහෙම හිතනවා. Q.   Do you think so? -      ඔබ එ...